شمیم ادب
علمی،آموزشی،فرهنگی،اجتماعی

 نکاتی جهت سلامتی

 



تاریخ: دو شنبه 25 فروردين 1393برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 یک متخصص جراحی کلیه و فوق تخصص آندویورولوژی گفت: درمان سنگهای کلیه بر اساس اندازه آن‌ها متفاوت است. به طور مثال سنگ‌هایی با اندازه کمتر از 6 میلی متر نیاز به درمان ندارند.

 
درمان سنگ کلیه چیست؟!
به گزارش افکارنیوز، دکتر حسین کرمی گفت: سنگ کلیه یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در ایران است که باعث احساس درد شدید کلیه‌ها به علت حرکت سنگ کلیه به لوله حالب در افراد می‌شود. درد سنگ کلیه به سلطان دردها مشهور بوده و حتی از درد زایمان نیز شدید‌تر است.

 

وی ادامه داد: رژیم غذایی پرپروتئین، نوشیدن کم آب، مصرف زیاد نمک و تشکیل سنگ کلیه می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه در بدن افراد شود.

 

این متخصص جراحی کلیه آب و هوای گرم و مرطوب و تعریق زیاد بدن را از علل دیگر تشکیل سنگ کلیه عنوان کرد و افزود: کم تحرکی طولانی مدت، وجود انسداد طول کشیده در مسیر کلیه ها نیز می‌تواند به سنگ کلیه منجر شود.

 

دکتر کرمی در رابطه با تشخیص سنگ در کلیه افراد گفت : ساده ترین راه تشخیص سنگ در کلیه ها انجام سونوگرافی است و تنها در صورت نیاز عکس رنگی یا IVP توسط پزشک انجام می شود.

 

این متخصص جراحی کلیه با بیان این که درمان سنگهای کلیه بر اساس اندازه آنها فرق می کند، اظهار داشت: سنگ‌هایی که حالت شن ریزه دارد و اندازه آنها کمتر از 6 میلی متر است، خود بخود دفع می شوند و از بین بردن آن نیاز به هیچ اقدام درمانی ندارند.

 

وی ادامه داد : این در صورتی است که سنگ‌ها در مسیر کلیه‌ها انسدادی وجود نداشته باشد و در این شرایط با مصرف مایعات زیاد، ورزش و تحرکات بدنی دفع خواهد شد.

 

کرمی در ادامه عنوان کرد: اگر اندازه سنگ، بیش از 6 میلیمتر و زیر 1 سانت باشد، بهترین درمان آن انجام سنگ شکنی بیرون اندامی است که در ان بیمار حداکثر به مدت 3 جلسه و هر جلسه 15 دقیقه در زیر دستگاه سنگ شکنی می‌خوابد و با تاباندن امواج سنگ شکنی به محل سنگ در کلیه و بدون نیاز به بیهوشی سنگ بیمار خرد می شود.

 

یک متخصص جراحی کلیه با اشاره به این که با انجام عمل آندوسکوپی کلیه، سنگهای بزرگ کلیه با این روش بدون شکاف جراحی یک وجبی در پهلوها و تنها از یک بخیه قابل درمان است ، افزود: در این روش با عبور دوربین به داخل کلیه سنگ مستقیماً توسط پزشک مشخص و با استفاده از لیزر و یا امواج سونوگرافی سنگ را خرد کرده و از کلیه ها خارج می‌کنیم و جهت تعیین نوع سنگ به آزمایشگاه فرستاده می شود.




تاریخ: جمعه 25 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

دو نوشیدنی مفید بر علیه کبد چرب

یک گروه بین المللی از پژوهشگران به رهبری دانشگاه پزشکی دوک نوس دریافتند که افزایش مصرف کافئین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب افراد غیر الکلی را کاهش دهد.

این پژوهشگران با آزمایش بر روی موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند، کشف کردند که کافئین باعث تحریک متابولیسم لیپیدهایی می‌شود که در سلول‌های کبد ذخیره شده‌اند و این امر باعث کاهش خطر ابتلا به کبد چرب می‌شود.

بر اساس یافته‌های این تحقیق، مصرف کافئین روزانه برابر با چهار فنجان قهوه یا چای می‌تواند خطر ابتلا به کبد چرب در انسان‌ها را هم کاهش دهد.

دکتر پال ین استاد این دانشگاه گفت: نوشیدن قهوه و چای در بین مردم رواج بسیار دارد و یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که این نوشیدنی‌ها می‌توانند فواید درمانی مفیدی داشته باشند. بنا بر آمار تخمینی، حدود ۷۰ درصد از مردم جهان که مبتلا به چاقی و دیابت هستند، دارای بیماری کبد چرب غیر الکلی نیز می باشند. این بیماری در بین مردم آمریکا شیوع ۳۰ درصدی دارد.

منبع: ایرنا



تاریخ: جمعه 27 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

بهترین روش برای سوزاندن چربی پهلوها و شکم!!

 

 

ناحیه ی پایین شکم و پهلوها دو قسمتی هستند که با ورزش و رژیم غذایی به سختی لاغر می‌شوند. بعضی افراد روزهای متمادی از جدیدترین وسایل لاغری شکم استفاده می‌کنند، در حالیکه هیچ‌کدام از این روش‌ها برای لاغر کردن شکم موثر نیست.
 
 

تنها یک شیوه مفید برای لاغر کردن نقاط مقاوم به لاغری وجود دارد که به شرح زیر است:

 

اجرای یک رژیم صحیح و علمی + انجام ورزش‌های هوازی+ حرکات ورزشی مربوط به شکم+ بلند کردن وزنه.

با رژیم و ورزش، کاهش چربی طبق یک قاعده کلی صورت می‌گیرد و تمام قسمت‌های بدن لاغر می‌شوند و قسمتی از بدن که سریع‌تر چاق می‌شود، به ‌همان نسبت دیرتر از سایر قسمت‌های بدن لاغرمی‌شود. این مسئله به ساختمان ژنتیکی افرد مربوط است؛ مثل رنگ چشم، رنگ مو و…، یعنی نمی‌توان آن را تغییر داد. مثلاً در یک فرد ران‌ها چاق‌‌تر از سایر قسمت‌ها و در فرد دیگری باسن چاق تر است و هنگام لاغر شدن این قسمت‌ها دیرتر لاغر می‌شوند.

در خانم‌ها نقاطی از بدن که نسبت به کاهش وزن مقاوم هستند شامل باسن، ران و کمر است. در آقایان قسمت پایینی شکم و پهلوهاست.

بعضی افراد چاق تصور می‌کنند با انجام ورزش‌های مخصوص یک ناحیه از بدن و بدون رژیم غذایی، می‌توانند آن قسمت را لاغر کنند. به همین دلیل برای لاغر کردن شکم، هر روز تمرینات ورزشی مخصوص این قسمت را انجام می‌دهند، ولی با این کار فقط عضلات شکم را قوی می‌کنند، در حالیکه مقدار چربی آن تغییری نمی‌کند.

بهترین راه برای سوزاندن چربی شکم انجام ورزش‌های هوازی است. ورزش‌های هوازی مثل پیاد‌ه‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا و کوهنوردی مقدار زیادی از چربی‌های بدن را می‌سوزانند. ولی بیشتر افراد خیلی زود از انجام این ورزش‌ها خسته می‌شوند و آن را رها می‌کنند. ۱۰ دقیقه اول ورزش، گلیکوژن (ذخیره قندی در کبد) بدن می‌سوزد. اگر فقط ۲۰ دقیقه ورزش کنید، نیمی از عمل سوزاندن چربی را انجام داده‌اید که برای حفظ سلامتی قلب خوب است، ولی چربی زیادی از بین نمی‌رود، زیرا تا وقتی‌که کاملاً ذخایر گلیکوژنی کبد از بین نرود، چربی زیادی نمی‌سوزد. بنابراین برای از بین بردن چربی شکم،۴-۳ بار در هفته و هر بار باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی را انجام دهید. مثلاً یک ساعت در روز پیاده‌روی کنید. البته این پیاده‌‌روی باید به قصد ورزش باشد نه تفریح، مثلاً برای دیدن ویترین مغازه ها یا خرید چیزی نباشد که مجبور شوید بین پیاده‌روی خود بایستید.

برای از بین بردن چربی شکم،۴-۳ بار در هفته و هر بار باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پشت سرهم ورزش هوازی را انجام دهید. مثلاً یک ساعت در روز پیاده‌روی کنید.

اگر مقدار کالری دریافتی شما بیش از کالری باشد که می‌سوزانید، حتی با ورزش هم، چربی‌ها‌ی زائد آب نمی‌شوند. شما می‌توانید بجای ۲یا ۳ وعده غذایی در روز، ۵ وعده غذایی کوچک بخورید، یعنی غذای خود را به جای ۳ وعده خود را در ۵ وعده تقسیم کنید، ولی پرخوری نکنید. بیشتر، مواد غذایی طبیعی کم‌چربی و کم‌شیرین را مصرف کنید مثل میوه، سبزی، نان سبوس‌‌دار، شیر و لبنیات کم‌چربی و گوشت کم‌چربی. مصرف مواد نشاسته‌ای را کاهش دهید.

اگر رژیم غذایی اصولی و علمی نباشد، باعث کاهش آب بدن می‌شود و بعد از توقف رژیم، وزن کاهش یافته دوباره برمی‌گردد.

در صورت وجود چربی اضافی در بدنتان باید ورزش کنید و رژیم غذایی صحیح و علمی را برای از بین بردن سلول‌های چربی انتخاب کنید، در غیر این صورت راه‌‌های دیگر موجب کاهش آب بدن می شوند و بعد از توقف رژیم غذایی، وزن کاهش یافته دوباره برمی‌گردد.

 

عقیده غلط دیگر این است که گفته می‌شود برای لاغر کردن شکم بنشینید و پای خود را بلند کنید. با این ورزش، عضلات باسن و ران تقویت می‌شوند و برای شکم هیچ فایده‌ای ندارد. همچنین تمرین‌هایی مثل صاف نشستن و پاها را به سمت بالا بلند کردن کشش بسیاری را در قسمت کمر ایجاد می کند که یکی از رایج‌ترین دلایل کمردرد است.

یکی از تمرینات بی‌خطر و از روش‌های موثر برای لاغر کردن شکم، ورزش دراز نشست و استفاده از دستگاه‌های ورزشی مناسب است.

آخرین جزء برنامه ی کاهش چربی شکم، تمرینات ورزشی قدرتی است. بایستی هنگام ورزش کل بدن را در نظر بگیریم، نه فقط یک قسمت از آن را. تمرین بر روی یک عضله ی خاص ، بدون در نظر گرفتن سایرعضلات، باعث عدم تعادل در عضلات و بروز عوارضی در بدن می شود. مثلا اگر برای کاهش چربی شکم، ورزش دراز و نشست را به شیوه ی غلط انجام دهید، فشار زیادی به کمرتان وارد شده و آن را دچار آسیب خواهد کرد .

بسیاری از افراد تصور می کنند که برای کاهش وزن فقط باید ورزش های استقامتی (هوازی) را انجام دهند و بعد از لاغر شدن ورزش های قدرتی ( بی هوازی) را اجرا کنند. ورزش های بی هوازی دارای مدت کوتاه و شدت زیاد هستند؛ مثل دوی سرعت، وزنه برداری.

هر چند که بلند کردن وزنه یک ورزش بی هوازی است و گلیکوژن بدن بیشتر از چربی در این فرآیند می‌سوزد، ولی اینگونه تمرینات قدرتی باعث افزایش حجم عضلات (توده ی بدون چربی بدن) و در نتیجه افزایش سوخت و ساز میشود. هر چه میزان سوخت و ساز در بدن سریع‌تر باشد، چربی بیشتری نیز خواهید سوزاند.

لذا در یک برنامه ی کامل باید هم ورزش‌های هوازی و هم ورزش های قدرتی(بی هوازی) مثل بلند کردن وزنه را در نظر گرفت.

قبل از هر گونه اقدام اساسی راهنمایی‌های زیر را در نظر بگیرید.

از بین بردن چربی شکم کار ساده‌ای نیست، اما اگر روش صحیح آن را بدانید ساده است.

برای لاغر کردن شکم به توصیه های زیر عمل کنید:

۱- آب کردن چربی فرآیندی وقت‌گیر است، بنابراین از همین حالا دست به کار شوید! صبور باشید و انتظار نداشته باشید که یک شبه لاغر شوید.

۲- چربی های اضافی ناحیه ی شکم را با تمرینات ورزشی هوازی بسوزانید، در غیر این صورت تغییری مشاهده نخواهید کرد.

۳- از تمرینات مناسب برای ناحیه شکم مانند دراز و نشست استفاده کنید و از تمرینات ورزشی مخصوص باسن خودداری کنید.

۴- فرآیند کاهش وزن در ناحیه شکم ، تنها با ورزش امکان پذیر نیست ! ورزش موضعی ، بدون رژیم  غذایی مناسب ممکن نیست بتواند چربی های اضافه را از بین ببرد . بنابر این حتمآ رژیم غذایی مناسب خودتان را رعایت کنید .




تاریخ: پنج شنبه 21 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 
به نظر می رسد اکثر افراد وقتی صحبت از خطر بیماری کلیوی می شود، آن را انکار می کنند، اما خوشبختانه چند اقدام پیشگیرنده برای جلوگیری از بروز آن وجود دارد


به نظر می رسد اکثر افراد وقتی صحبت از خطر بیماری کلیوی می شود، آن را انکار می کنند، اما خوشبختانه چند اقدام پیشگیرنده برای جلوگیری از بروز آن وجود دارد. با راهبردهای زیر شما میتوانید سلامت کلیه هایتان را بهتر کنترل کنید:
1) یک برنامه کاهش وزن تنظیم کنید: به خاطر داشته باشید که اضافه وزن بسیار زیاد باعث پایین آوردن عملکردکلیه ها می شود. شاخص توده بدنتان (B.M.I) را اندازه بگیرید ئ آن را با وزن سالمتان مقایسه کنیدمراقب رژیم غذایی تام باشید و منظم ورزش کید.باید کاری کنید که ورزش جزئی از برنامه زندگی تان درآید.منظور از ورزش فقط پیاده روی، دویدن با تمرین با وزنه نیست،حتی باغبانی، خانه داری، بالا و پایین رفتن از پله ها یا بازی کردن با بچه ها هم نوعی فعالیت فیزیکی به حساب می آید. 

2) مراقب کلسترول تان باشید:کلسترول بالا همیشه با بیماری قلبی، سکته و بیماری های کلیوی همراه است به همین دلیل است که کنترل سطح کلسترول خون تان برای سلامت شما ضروری است. سعی کنید یک رژیم غذایی سالم،ورزش منظم و مصرف داروهایی که پزشک برایتان تجویز می کند را رعایت کنید.

3)سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن یا استفاده از سایر دخانیات یکیاز عوامل مهم در بیماری های کلیوی مزمن است. پس همین امروز سیگارتان را ترک کنید تا خطر ابتلا به نارسایی های کلیوی را درخون تان پایین بیاورید.علاوه بر این سیگار ضربان قلب و فشار خون تان را هم بالا می برد. درست است که ترک سیگار کار سختی است اما اگر می خواهید از سلامتی تان مراقبت کنید، هیچ انتخاب دیگری ندارید.

4) آب بدنتان را تامین کنید: خیلی افراد دچار کم آبی مزمن هستند.نوشیدن مقدار کافی آب اهمیت بسیار زیادی دارد مخصوصا در گرمای تابستان.کسانی که دچار «سنگ کلیه» هستند یا در گذشته «سنگ کلیه» داشته اند، باید برای تامین آب بدنشان برنامه درستی داشته باشند.البته باید مراقب باشید بیش از اندازه هم آب مصرف نکنید. در صورت نیاز با پزشم خود مشورت کنید.

5)یک رژیم غذایی متوازن داشته باشید: یک رژیم غذایی«پر کربوهیدرات» کنترل دیابت را سخت تر می کند. مواد غذایی«پر کربوهیدرات» عبارتداز:نان، پاستا،حبوبات، سیب زمینی و برنج. مصرف زیاد نمک هم با فشار خون ارتباط مستقیم دارد.بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های کلیوی به مصرف زیاد نمک حساس هستند، بدنشان ورم کرده و فشار خون شان هم بالا می رود. علاوه بر این، همیشه به خاطر داشته باشیدکه رژیم های غذایی پر چربی نیز می تواند موجب تصلب شرین شود که یکی از بزرگترین عوامل بیماری های کلیوی است.

6) از مصرف برخی داروهای خاص ومواد مضر خودداری کنید: مصرف مواد ممنوعه عملکرد کلیه ها را ضعیف می کند، پس مراقب باشید
حتی برخی داروهای متداول موجود در داروخانه مثل داروهای ضد التهاب غیر استیروئیدی(مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم) می تواند موجب ناراحتی های کلیوی جدی شود. گاهی اوقات برخی داروها (مثل آنتی بیوتیک ها) برای افرادی که ناراحتی کلیوی دارند باید با دوز متفاوتی تجویز شود. حتی برخی گیاهان و مکمل ها می تواند به کلیه ها ضرر برساند.

7) برای کنترل دیابت خود اقدام کنید: دیابت یکی از متداول ترین عوامل بیماری کلیه ای مرحله آخر(E.S.R.D) می باشد که از مرحله 1 شروع شده و تا مرحله 5 پیش میرود. اینجاست که عملکرد کلیه ها تا جایی پیش می رود که نیاز به درمان جایگزین کردن کلیه می شود. این درمان شامل «دیالیز» یا «پیوند» میشود. اگر به دقت قندخون تان را تحت کنترل داشته باشید بهتر می توانید از بروز بیماری شریان های کوچک خون که بیماری «شریانی میکرو» نامیده می شود جلوگیری کنید. این اختلال معمولا همراه با کمبود پروتئین در ادرار همراه است و در آخر منجر به آسیب کلیوی دیابتی می شود.

8) فشار خون تان را کنترل کنید: فشارخون دومین عامل متداول بیماری های کلیوی است .خیلی اوقات فشار خون بالا موجب حمله قلبی،نارسایی قلبی، سکته یابیماری های کلیوی هم می شود. برای جلوگیری از ضعیف شدن عملکرد کلیه ها و مراقبت از مغز وقلب تان باید به طور مداوم فشار خونتان را تحت کنترل داشته باشید.

9)چکاپ های منظم را فراموش نکنید: اهمیت ویزیت منظم پزشک تان کاملا آشکار است و نیاز به توضیح ندارد.برای کنترل وضعیت سلامتی خود باید مرتب نزد پزشک بروید وآزمایش های مربوطه را انجام دهید.

10) پیگیری مستمر دستورات متخصصان: تحقیقات نشان می دهدکه افراد مبتلا به بیماری های کلیوی در صورت دنبال کردن دستورات پزشک متخصص خود وضعیت بهتری پیدا می کنند. علاوه بر این، مراحل پایانی نارسایی کلیه معمولا مشکلات دیگری مثل، کم خونی، متابولیسم مواد معدنی استخوان و آماده سازی برای درمان جایگزین کلیه را همراه دارد. به همین دلیل اینکه ویزیت پزشک متخصص تان باعث می شود از یکی از مهمترین اندام های بدنتاه که «کلیه» است، مراقبت کنید.

حرف نهایی
بیماری کلیوی رو به رشد است .خوشبختانه این بیماری ها قابل پیشگیری هستند.مطمئنا تشخیص زود هنگام می تواند عملکرد کلیه هایتان را طولانی تر کند.حفظ یک سبک زندگی سالم کار خیلی سختی نیست .به همین دلیل است که باید این توصیه ها را جدی بگیرید تا بتوانید از یک زندگی سالم لذت ببرید.
 




تاریخ: دو شنبه 12 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي
 

این مطلب رو برای اونایی گذاشتم که دائم احساس گرسنگی میکنن و تا غذا از گلوشون پایین نرفته بازم فکر میکنن گرسنه ان در حالی که گرسنگی اونا واقعی نیست. اگه میخواهید بدونید که شما جزء‌این دسته از افراد هستید خوندن این مطلب جالب رو از دست ندید. در ضمن نظر یادتون نره تا بدونم واقعا به گذاشتن مطلب های خوب خوب ادامه بدم یا نه البته برخی از وبلاگ نویسای عزیز همیشه به من لطف دارن و نظر یادشون نمیره و گاهی با فرستادن گل یه احوالپرسی دوستانه میکنن که جاداره واقعا ازشون تشکر کنم. اگه شما هم از مطالب وبلاگ خوشتون اومده و دوست دارید که بقیه هم از این مطالب استفاده کنن معرفی وبلاگم یادتون نره چرا که با این کار نه تنها یه مطلب خوب میخونید بلکه به سلامتی دوستای گلتون هم کمک بیشتری میکنید. تا یادم نرفته بگم که سایت سلامت نیوز که من به عنوان خبرنگار در اون مشغول به کار هستم تازگی ها مجوز خبرگزاری رو گرفته که خیلی بیشتر و بهتر از این وبلاگ بهترین مطالب سلامتی رو در اختیارتون به صورت رایگان میذاره. دوستداران سلامت سرزدن به ما رو یادشون نره.

این عکس خوشمزه رو هم که بلای جون سلامتی است رو واسه این گذاشتم که بعضی ها با فکر به این غذاهای خوشمزه گشنشون میشه حتی اگه در مواقع عادی اشتهای چندانی مثل من نداشته باشن.


سلامت خانواده: موقعیت هایی که بدن شما احساس گرسنگی کاذب می کند را بشناسید و راه مقابله با آن را نیز یاد بگیرید.
افراد بسیاری دارای اضافه وزن هستند. علت آن چیست؟ آنها بیش از آنچه بدنشان به آن نیاز دارد غذا می خورند و این مسئله تقصیر خودشان است. خوردن تنقلات هنگام تماشا کردن تلویزیون و یا در مواقع بیکاری (بدون اینکه احساس گرسنگی داشته باشیم)، یکی از نمونه های این زیاده روی است. اما به غیر از زیاده روی و بیکاری، زیاد خوردن چه علل دیگری نیز ممکن است داشته باشد؟ ممکن است بخشی از آن تقصیر عادت های ما باشد، در حالیکه سایر مواقع علل دیگری محرک اشتهای ما هستند. لیست زیر را بخوانید تا علاوه بر شناختن آن علل، راه‌های مقابله با آن را نیز بشناسید.
 

1 – شب قبل به میزان کافی نخوابیده اید

کم خوابی از دو جهت در افزایش اشتهای ما موثر است : کمبود انرژی، که واکنش طبیعی بدن ما به آن، درخواست مصرف مواد غذایی است و همچنین اختلال در ترشح هورمون اشتها. وقتی بدن ما خسته است، هورمون لپتین (که توسط سلول های چربی ترشح می شود و در کنترل اشتها موثر است)، کاهش می یابد؛ در حالی که میزان هورمون گرلین (که توسط معده ترشح شده و اشتها را تحریک می کند)، افزایش می یابد. این دو هورمون عملکردشان بر علیه شما می شود. راحت‌ترین کاری که می توانید برای مقابله با این وضعیت انجام دهید این است که شب ها 8 ساعت خواب کامل داشته باشید. اگر به هر دلیل شب قبل نتوانستید خواب کافی داشته باشید، روز بعد حتما همراه خود تنقلات سالمی مانند میوه تازه، کربوهیدرات های سبک و پروتئین های کم چربی داشته باشید تا بتوانید بدنتان را راضی نگه دارید.
 

2 – داروهایی مصرف می‌‍کنید که افزایش اشتها از جمله عوارض آن می‌باشد

اگر آخرین باری که به دلیل سرماخوردگی، ورم مفاصل، آکنه یا آلرژی آنتی بیوتیک مصرف کردید، در همان زمان اشتهای شما نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد، می‌توان گفت علت آن تاثیرات دارو بوده است. اگر شما قبل از مصرف دارو یک وعده غذایی کامل خورده اید و پس از آن احساس گرسنگی می‌کنید، به این احساس گرسنگی توجه نکنید؛ به دنبال راه حل هایی مانند جویدن آدامس، نوشیدن یک لیوان قهوه و یا حتی مسواک زدن باشید. اگر شما به هر دلیل مجبورید از این گونه داروها به مدت طولانی مصرف کنید، حتما از متخصص تغذیه بخواهید به شما یک برنامه غذایی بدهد که هم احساس گرسنگی شما ارضا شود و هم به سلامت شما آسیبی نرسد.

3 – بدن شما تشنه یا دچار کم آبی است

علائم کم آبی بدن ( خواب آلودگی وکمی انرژی) خیلی شبیه علائم گرسنگی است؛ به همین دلیل هم ممکن است شما تصور کنید برای رفع این حالات و افزایش انرژی باید غذا بخورید. وقتی شما تشنه هستید، دهانتان خشک می‌شود؛ حالتی که با خوردن (بجای نوشیدن!) موقتا رفع می‌شود. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود فرد 10 دقیقه قبل از خوردن غذا، یک لیوان بزرگ آب یا چای معطر بنوشد. اگر بعد از 10 دقیقه همچنان احساس گرسنگی کرد، در آن صورت اقدام به خوردن کند. انجام این کار گاهی می‌تواند از ورود چند صد کالری اضافی به بدن شما جلوگیری کند.
 

4 – وقت صرف غذا است!

گویی برای همه یک عادت شده است که وقتی زمان صرف غذا فرا می رسد، ما شروع می کنیم به غذا خوردن، گاه حتی بدون آنکه واقعا گرسنه باشیم. درست است که برخی اوقات داشتن برنامه غذایی منظم برای جلوگیری از گرسنگی بیش از حد لازم است، اما در عین حال ما باید به علائم بدن خود نیز توجه کنیم. از این به بعد هر گاه خواستید غذایی بخورید، از خود بپرسید آیا واقعا گرسنه هستید؟ اگر جواب منفی بود، یا به مقدار خیلی کم از آن غذا بخورید، یا خوردن آن وعده را به یک ساعت بعد (نه بیشتر) موکول کنید. این نکته در شرایطی که معمول است در آنها ما چیزی بخوریم (مانند هنگام سفر با هواپیما) نیز باید رعایت شود. سعی کنید قبل از سفر هوایی برنامه غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید که در طول سفر مجبور نباشید در حالت سیری چیزی بخورید. همچنین از مهماندار هواپیما بخواهید برایتان چند نوشیدنی بیاورد تا احساس گرسنگی کاذب که در اثر تشنگی به وجود می آید را بر طرف کنید.
 

5 – بعد از ورزش

ما باید بعد از ورزش بدن خود را بازسازی کنیم و معمولا بعد از ورزش‌های سنگین و طولانی، شدیدا احساس گرسنگی می کنیم. اما این بدین معنا نیست که بدن ما به همه آن کالری های اضافی نیاز دارد! معنای واقعی این احساس این است که شما باید به بدن خود یک ماده غذایی مقوی برسانید. در چنین مواقعی بهتر است از مرغ یا گوشت کم چرب و کباب شده (پروتئین ماهیچه های شما را تقویت می‌کند) یا برنج قهوه‌ای یا سایر غلات استفاده کنید. این مواد خیلی زود باعث رفع احساس خستگی شده و به مدت زیادی شما را سیر نگه می‌دارند.

6 – زمان زیادی از صرف غذا نمی‌گذرد

شما تازه یک وعده غذا خورده اید اما چند دقیقه بعد دوباره احساس گرسنگی به شما دست می‌دهد. از خودتان می‌پرسید "چرا من هنوز گرسنه ام؟" هورمون های اشتها نیاز به زمان دارند تا بتوانند به مغز شما اعلام سیری کنند. برای اینکه از این حسی که بعد از غذا در شما به وجود می‌آید جلوگیری کنید، چند نکته را همواره به یاد داشته باشید : غذایتان را آهسته بخورید، غذاهای متنوع برای خوردن انتخاب کنید و سعی کنید هر وعده غذایی شما حتما شامل پروتئین و کربوهیدرات باشد. اگر با این وجود همچنان احساس گرسنگی می‌کنید، یک آبنبات نعنا بخورید تا این حس کاذب از بین برود.
 

7 – اطرافیان شما پرخور هستند

تحقیقات نشان می دهند که افراد در بسیاری از مواقع در خوردن به صورت ناخودآگاه از یکدیگر تقلید می کنند. وقتی یک نفر پرخوری می کند، بقیه هم کمابیش تقلید می‌کنند. برای جلوگیری از این تقلید ناخودآگاه، یک دقیقه تامل کنید و عادات غذایی خودتان را یادآور شوید. یا اگر فردی در نزدیکی شما در حال خوردن است، او را موقتا ترک کنید. اگر به دنبال یک راه حل دائمی هستید، سعی کنید به جای اینکه تحت تاثیر اطرافیان خود قرار بگیرید، شما آنها را تحت تاثیر قرار داده و به عنوان الگوی آنها عمل کنید. در این صورت دور شکم نیز افزایش نمی‌یابد و آنها نیز از شما خیلی ممنون خواهند شد. به گفته یکی از متخصصان، "همانطور که چاقی یک امر مسری است، عادات خوب غذایی هم قابل سرایت است."
 

8 – شما غذایی را می بینید یا بوی آن به مشامتان می رسد

ما با حواسمان، (بیشتر از شکممان) از غذاها لذت می بریم! وقتی بوی مطبوع غذا به ما می رسد یا آن را می‌بینیم (حتی اگر در حد یک تصویر در تبلیغات یا تلویزیون باشد)، بزاق دهانمان ناخودآگاه ترشح می‌‌شود که همین مسئله اشتهای ما را تحریک می کند. از مصداق های این گونه موقعیت ها می‌توان به دیدن و بوییدن چند کیک در حال پخت، دیدن تنقلات در آشپزخانه و یا دیدن یک برنامه آموزش آشپزی اشاره کرد.
 بهترین راه حل : "چشم نبیند، دل نخواهد". سریعا محل را ترک کنید، یا تنقلات را پنهان کنید یا تلویزیون را خاموش کنید. با اینکار به احتمال خیلی زیاد از خوردن آنها صرف نظر خواهید کرد.

9 – دچار استرس هستید

تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی افراد دچار استرس می‌شوند، تمایلشان به غذاهای چرب، شور، و شیرین افزایش پیدا می‌کند. این غذاها اعصاب را آرام می کنند و حس خوبی را در دهان فرد ایجاد می‌کنند. اما این تنها وجه قضیه نیست. هنگام استرس، فعل و انفعالات شیمیایی در بدن باعث افزایش اشتها می‌شوند. افزایش هورمون های اشتها ( کورتیزول و انسولین)، اشتهای شما را تحریک می‌کند. در هر صورت باید سعی کنید عاقلانه تصمیم بگیرید




تاریخ: شنبه 26 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 

 


محققان آمریکایی در یافتند: که کمبود ویتامین d حتی در افراد سالم، موجب سخت و منقبض شدن دیواره شریان ها می شود. این بررسی ثابت کرد که کمبود این ویتامین در سلامت و عملکرد عروق اختلال ایجاد کرده و موجب بالا رفتن فشارخون و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی می شود. با افزایش سطح ویتامین d در بدن، سلامت عروق ارتقا یافته و فشارخون کاهش می یابد.

برای انجام این تحقیق 554 فرد سالم با میانگین سنی 47 سال انتخاب شدند. میانگین سطح 25- هیدروکسی ویتامین d (فرم پایدار ویتامین d) در خون افراد شرکت کننده 31.8 نانوگرم در میلی لیتر بود. در 14 درصد افراد گروه، کمبود ویتامین d (کمتر از 20 نانوگرم در میلی لیتر) و در 33 درصد، میزان ناکافی ویتامین d (کمتر از 30 نانوگرم در میلی لیتر) مشاهده شد.

پژوهشگران توانایی انبساط عروق خونی این افراد را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج نشان داد حتی با در نظر گرفتن عواملی مانند سن، وزن و میزان کلسترول خون، در افراد مبتلا به کمبود ویتامین d، شریان ها سخت و سفت شده و عملکرد آنها دچار اختلال می شود.

نکته مهم این که در افراد مبتلا به کمبود ویتامین d، اختلال در عملکرد عروق خونی مشابه بیماران دیابتی یا بیماران مبتلا به پرفشاری خون بود.دیواره عروق خونی از یک لایه سلول های اندوتلیال پوشیده شده است که انقباض و انبساط عروق را کنترل کرده و از تشکیل لخته های خونی که منجر به سکته مغزی و حملات قلبی می شوند، پیشگیری می نماید.

نقش ویتامین d در عملکرد عروق هنوز به درستی شناخته نشده است. محققان معتقدند که مکانیسم این عمل ممکن است مربوط به توانایی ویتامین d در تقویت سلول های اندوتلیال و عضلات دربرگیرنده عروق خونی باشد. مکانیسم احتمالی دیگر نقش ویتامین d در کاهش میزان آنژیوتانسین (هورمونی که موجب افزایش فشارخون می شود) و یا تنظیم التهاب است.

اغلب افراد، ویتامین d مورد نیاز خود را از تماس پوست بدن با نور خورشید و یا ازطریق مکمل های غذایی و غذاهای غنی شده مانند شیر و غلات صبحانه، تامین می کنند. تعداد محدودی از مواد غذایی از جمله ماهی های چرب و روغنی به طور طبیعی حاوی ویتامین d هستند.

در ادامه این تحقیق مشاهده شد که با افزایش سطح ویتامین d افراد شرکت کننده از طریق مکمل های غذایی و یا نور خورشید در مدت 6 ماه، شاخص های سلامت عروق بهبود یافته و فشارخون پایین می آید. در 42 درصد افراد شرکت کننده با سطح ویتامین d ناکافی، پس از رساندن این ویتامین به محدوده طبیعی بدن، فشارخون 4.6 میلی متر جیوه کاهش نشان داد.این مطالعه ثابت کرد که ویتامین d در سلامت عروق خونی و پیشگیری از بیماری های مزمن به ویژه در دوران سالمندی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 




تاریخ: 27 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

وقتی گوجه فرنگی رو از وسط دو نیم میکنید چهار تا خونه میبینید که قرمزه و

 دقیقا مثل قلب هستش که اون هم قرمزه و چهار تا بخش مجزا داره .

 تحقیقات نشون داده که گوجه فرنگی خون رو تصفیه میکنه .

حبه های انگور روی خوشه شبیه قلب هستش و هر دونه اون

 شبیه سلولهای خونی. امروزه تحقیقات نشون داده که

 انگور برای حیات قلب بسیار مفیده.

 

 

 

 

 

مغز گردو شبیه مغز انسان هستش. نیم کره راست و نیم کره چپ .

 قسمت بالای مغز و پایین مغز. حتی چین خوردگی های و

پیچیدگی های اون هم شبیه نئو کورتکس میباشد .

 در حال حاضر میدانیم که گردو ۳۶ مرتبه نورونهای پیام رسان

 به مغز را گسترش میدهد.


تا حالا به لوبیا قرمز دقت کردین؟ درسته ... شبیه کلیه انسان هست .
 تحقیقات نشون داده که لوبیا قرمز در بهبود عملکرد کلیه نقش بسزایی داره .


 
ساقه کرفس شبیه به استخوان است و این نوع از سبزیجات
 در استحکام استخوان بسیار موثر میباشد. استخوانها تشکیل شده
 از ۲۳٪ سدیم و کرقس هم ۲۳٪ سدیم داره . چنانچه
 در رژیم غذایی شما سدیم وجود نداره کرفس میتونه این کمبود رو جبران کنه .

آوکادو و گلابی و بادمجان برای سلامت سرویکس و رحم در خانمها
 بسیار موثر میباشد. امروزه تحقیقات نشان میدهد که اگر خانمها
در هفته یک عدد آوکادو مصرف نمایند هورمونهای آنها متعادل میشود و
 از بروز سرطان رحم جلوگیری میکند . جالبه که بدونید ۹ ماه
 از شکوفه کردن آوکادو تا رسیدن میوه آن طول میکشه .

انجیر پر از دونه هستش که باعث افزایش تعداد و
حرکت اسپرم مرد و همچنین جلوگیری از عقیم شدن میشود .




سیب زمینی استامبولی شبیه لوزالمعده هستش که
 باعث تعادل قند خون در بیماران دیابتی می شود .





کریپ فروت و پرتقال و انواع مرکبات شبیه غده های شیری هستند و
در سلامت سینه و جنبش غدد لنفاوی در سینه موثر است .



پیاز شبیه سلولهای بدن میباشد. امروزه تحقیقات نشان داده است
 باعث ریزش اشک و شستشوی لایه مخاطی چشم میگردد

 

 

 

 

 




تاریخ: شنبه 22 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي

 


  شتابزده نباشید:

30 دقیقه رودتر از وقت معمول از خانه بیرون بروید.پژوهش ها نشان می دهند که صبح ها هر چه کمتر شتابزده و دستپاچه باشید، در باقی روز کمتر فشار عصبی خواهید داشت.

 

  میان وعده بخورید:

فلاسکی کوچک از نوشیدنی دلخواهتان و یک پاکت  خوراکی سبک حاضری و فاسد نشدنی مانند شکلات های مقوی و سرشار از پروتئین، میوه های خشک و آجیل، قوطی های آب میوه یا بیسکوئیت را همراه خود به محلّ کارتان ببرید.چند ساعت کار بدون خوردن کمی غذای سبک، ممکن است سبب افت میزان قند خون و تشدید فشار عصبی شما شود.

 

  کمی به خودتان افتخار کنید:

بیشتر ما ، وقت کافی نمی گذاریم تا به خاطر کارهایی که از پسِ آن ها برآمده ایم، از خودمان تعریف و تمجید کنیم. بنابراین، زمانی که به هدف اولیه یا اهداف بلند مدّت رسیدید، با صدای بلند به خودتان بگویید که چه کار خوبی انجام داده اید، با این کار ، اعتماد به نفس بالایی پیدا می کنید که به شما کمک می کند تا زمانی طولانی ، در بحبوحه ی خشم و هیجان محیط کار، خونسردی خود را حفظ کنید.

 

  استرس و نگرانی خود را  ظرف 10 دقیقه برطرف سازید:

درِ اتاق کارتان را ببندید و درباره ی آن چه شما را مضطرب و عصبی می کند، فکر کنید. کاغذی بردارید و با این عنوان ها آن را به سه قسمت تقسیم کنید: ناراحتی من، چرا این موضوع مرا نگران می کند؟ بدترین اتفاقی که ممکن  بود رخ بدهد...

زمانی که بدترین سناریو را در نظر بگیرید و متوجه شوید که احتمالا هرگز رخ نخواهد داد، می توانید با بار سبک تری سرِ کارتان برگردید.

 

  حرکات کششی انجام دهید:

اگر شغلی پشت میز نشینی و کم تحرک دارید، این کار برای شما از اهمّیِّت خاصی برخوردار است.پاهای خود را بلند کنید و مدّت 30 ثانیه در حالت کشیده نگه دارید، این حرکت خطر لختگی خون ناشی از نشستن بسیار طولانی در یک وضعیت را کاهش می دهد.تمرین مفید دیگر، گذاشتن یک دست پشت گردن و کشیدن آن در حالی است که با دست دیگر، آرنجتان را گرفته اید. جهت ها را عوض کنید و تمرین را تکرار کنید.

 

  چشم اندازی برای یادآوری داشته باشید:

گاهی فشار عصبی می تواند بر شما چیره شود. امّا مشکلات از آن چه به نظر می آیند، کوچک تر هستند.برای یادآوری این نکته به خود ، در دفتر کارتان عکسی بگذارید.عکسی که از کره ی زمین یا فضا گرفته شده باشد. و هر زمان که احساس درماندگی کردید به آن نگاه کنید. واقعا بین این ستارگان بی شمار و برخورد همیشگی امواج به ساحل، این مشکل تا چه اندازه اهمّیّت دارد؟

  از قبل برنامه ریزی کنید:

زمانی که کار، سخت و دشوار می شود، کمی از وقت اضافی خود، مثل تعطیلات اخر هفته، و شب ها را به تهیه ی فهرستی از کارهای ضروری هفته ی بعد، اختصاص دهید.فهرست کارها را آماده کنید.کنار هر مورد، یک مربع کوچک بگذارید و هرکاری را که انجام می دهید، در مربع آن تیک بزنید.با انجام این کار، بر کارتان ، متمرکز باقی خواهید ماند و تیک زدن آن مربع ها بسیار لذت بخش خواهد بود.

 

  با همکارانتان معاشرت کنید:

هراز گاهی با همکارانتان در جایی دورِهم جمع شوید که بتوانید در باره ی موضوع کاری خاصی گفت و گو کنید. ذهن جمعی تان را برای یافتن راه های بهتر انجام دادن آن کار، به کار ببرید.

 

  دلیل کار کردن را به خود یادآوری کنید:

برای یادآوری زندگی خصوصی خود، در دفتر کارتان نمایشگاه کوچکی برپا کنید و عکس های همسر ، و فرزندان و عکس جالبی از تفریح و سرگرمی خودتان ، و هم چنین یک یادگاری که مناسبت خاصی را به یادِ شما می آورد، در آن بگنجانید. هنگامی که که احساس درماندگی و فشار عصبی می کنید، 5 دقیقه فقط به آن عکس ها نگاه کنید. روزی که عکس ها را گرفته اید، به یاد بیاورید. یادگاری را در دست تان بگیرید و در ذهنتان به روزی که آن را گرفتید ، برگردید. حالا شما آماده اید که سرِ کارتان برگردید

 




تاریخ: یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:,
ارسال توسط حميدرضارضايي
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی