گواهی عقل به دشوار بودن خودسازی پس از دورهی جوانی و سهل بودن آن در دورهی نوجوانی و جوانی، از آن روست که خودسازی متوقف بر شناخت، ایمان و عمل است. آموختن در سنین پائینتر زمینه و بستر بیشتری دارد ضمن اینکه ایمان در قلب سالم وارد میشود و قلب نوجوان و جوان سالم تر و به فطرت اوّلیه خود نزدیکتر است، عمل نیز برای تبدیل شدن به ملکهای نفسانی و عادتی صحیح، نیازمند تکرار و تمرین است و یافتن مهارت عملی در دوران بعد از جوانی به آسانی تحصیل نمیشود.
از پیامبراکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نقل شده است:
«من تعلم فی شبابه کان بمنزلة الرسم فی الحجر و من تعلم و هو کبیر کان بمنزلة الکتاب علی وجه الماء.
کسی که در جوانی بیاموزد علم او همچون نقش بر سنگ ماندگار است و کسی که در حال پیری بیاموزد علم او همچون نوشته بر آب است.
این روایت بیان میکند که کسب معارف در جوانی آسانتر و ماندگارتر است. همچنین از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) روایت شده است:
«اوصیکم بالشبان خیراً فانهم ارق افئدة، ان الله بعثنی بشیراً و نذیراً فحالفنی الشبان فخالفنی الشیوخ»
( شما را به نیکی دربارهی جوانان سفارش میکنم، زیرا قلب نرمتری دارند، خداوند مرا به پیامبری
برانگیخت تا مردم را نوید دهم و انذار کنم و پس از آن، جوانان با من پیمان بستند ولی پیران با من
مخالفت کردند)
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در نامهای خطاب به فرزند خود میفرماید: «انما قلب الحدیث کالارض
الخالیه ما القی فیها من شیء قبلته. فبادرتک بالأدب قبل ان یقسو قلبک و یشتغل لُبّک»
(دل جوان همچون زمین ناکشته است، هر چه در آن کشت کنند بپذیرد، پس تو را ادب آموختم پیش از
آنکه دلت سخت شود و خردت سرگرم چیزهائی دیگر شود.)
امام علی (علیهالسلام) در این نامه پذیرندگی و صفائی دل جوان و آمادگی عقل او را مورد توجّه قرار
داده و اقدام به تربیت را در این سنین مؤثر میداند.
هر روز زین خراب غم آباد می روند جمعی که هفته ی دگر از یاد می روند
این زندگی ، حلال کسانی که همچو سرو آزاد زیست کرده و آزاد می روند
علی اکبر گلشن آزادی( تخلص گلشن )
در سال ۱۲۸۰ شمسی در شهرستان تربت حیدریه - خراسان رضوی متولد شد.در مشهد درگذشت و آرامگاه او در خواجه ربیع مشهد می باشد.آثارش : گلشن آزادی ، گلشن ادب - داستان ها از باستان ها -در تهران چه دیدم و چه شنیدم- مثنوی شاهان وارونه بخت ، مثنوی گلشن شوق ، صد سال شعر خراسان.
این زندگی حلال کسانی که...دارای آرایه های تشبیه - تشخیص - تکرار و تضاد یا طباق و مراعات نظیر ، می باشد.
درون مایه ی بیت : (آزاد زیستن و آزادگی و وارستگی از تعلقات مادی )
ارتباط معانی ( قرابت معنایی ) :
آزادگان همچون سرو هستند که رو به خورشید قد می کشند و ایستاده می میرند.
زیر بارند درختان که تعلق دارند ای خوشا سرو که از بار غم آزاد آمد ( حافظ )
ندارد ریشه در خاک تعلق سرو آزادم دلی آماده ی پرواز چون برگ خزان دارم ( صائب )
دل آزاد من گرد تعلق ، هیهات بارها ، سیل تهیدست از این خانه گذشت ( صائب )
به سرو گفت کسی ، میوه ای نمی آری جواب داد که آزادگان تهیدست اند
غلام همت آنم که زیر چرخ کبود زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است ( حافظ )
بند بگسل باش آزاد ای پسر چند باشی بند سیم و بند زر
آسوده زهرچه نیست می باید بود وآزاده زهرچه هست می باید بود
دل چو آزاد از تعلق شد منور می شود قطره ای کز موج ، دامن چید گوهر می شود( بیدل )
تاحکایت دعای مادر
ابتلا به بیماری آسم را کاهش می دهد سرکه سیب می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ های کلیوی کمک می کند.مطالعات نشان می دهد که خوردن روزانه سیب می تواند بیماری های پوستی را کاهش دهد.سیب منبع پتاسیم است و برای قلب مفید است. بر اساس طب چینی: سیب سبب تقویت قلب، تشنگی را فرو نشاند، مایعات بدن را افزایش می دهد. خواص سیب برای بدن و سلامتی سیب دارای 5 درصد پروتئین است. خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون میشود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین میآورد.سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام میدهند مفید میباشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر، اعصاب و مغز را تقویت میکند. اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتریکش بر دندانها و لثه دارند. پژوهشهای علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهستهی یک عدد سیبترش حدود 90 درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین میروند.جویدن سیب، عضلات فک را قویتر میسازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویهای ساده و طبیعی محسوب میشود. خواص سیب برای بدن و سلامتی دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامینهای گروه B، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. همچنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت میشود.پس ارزش دارد که با این همه خاصیت هر روز سیب بخورید ضرب المثلی هست که : خوردن یک سیب قبل از خواب شما را از پزشک بی نیاز می کند . |
۱- کلمات هم آوا :
۲- کلمات هم نویس
۳- کلمات هم آوا و هم نویسه
واژه هایی هستند که تلفظ ( آوا )ی یکسانی دارند . اما از نظر نوشتن و معنی و اشتقاق متفاوتند. کلماتی مانند :
خویش : خود - فامیل / خیش : وسیله شخم زدن
حیات : زندگی / حیاط : فضای باز خانه
ارز : پول خارجی / ارض : زمین / عرض: پهنا
******************************************
******************************************
کلمات هم نویسه : از اسمش پیداست . واژه هایی که نوشتن یکسان دارند اما از نظر معنی و تلفظ متفاوتند.
کلماتی مانند :
مِهر : محبت ؛ ماه مهر / مُهر : وسیله چاپ دستی
گِل : خاک / گُل :
کُشتی / کِشتی
مسلم / مسلّم
نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی
گوهر مخزن اسرار همان است که بود حقه ی مِهر بدان مُهر و نشان است که بود
************************************
************************************
دسته دیگری از کلمات نیز وجود دارد که در کتاب فارسی راهنمایی نیامده اما آشنایی با آن به نظر ضروری می رسد .
کلمات هم آوا - هم نویسه :
کلماتی که در نوشتن و تلفظ یکسانند اما از لحاظ معنی متفاوتند. کلماتی مانند :
شیر : نام حیوان / شیر : شیر آب / شیر : شیر خوردنی
روان : جان / روان : جاری
سیر : نام گیاه سیر / سیر : غذا خورده - متضاد گرسنه
نه من از پرده ی تقوا به در افتادم و بس پدرم نیز بهشت ابد از دست بهشت
آتش است این بانگ نای و نیست باد هر که این آتش ندارد نیست باد
گلاب است گویی به جویش روان همی شاد گردد زبویش روان
****************************
****************************
کلمات ( هم آوا ) و ( هم نویسه ) در بحث آرایه های ادبی ، جناس ناقص نامیده می شوند .
کلمات ( هم آوا _ هم نویسه ) در بحث آرایه های ادبی ، جناس تام نامیده می شوند.
انشا
یعنی آفرینش ، نظم فکری ، پلی بین اندیشه و ارتباط با دیگران.
راه کارهای خلاقانه پیرامون تقویت انشای دانش آموزان :
1- بهتر است جلسات کلاس درس انشا در کتاب خانه ی مدرسه برگزار شود. زیرا دیدن یاورق زدن کتاب، هر چند به مدتی کوتاه حس کنجکاوی، علاقه و اشتیاق دانش آموزان را به مطالعه کتاب برمی انگیزد.
وقتی که امام حسین (ع) به شهادت رسید ، در پشت دوش آن حضرت پینه ها و اثرهایی بود ، از امام زین العابدین (ع) پرسیده شد این پینه ها و اثرها از چیست ؟ حضرت سجاد (ع) فرمود : این پینه ها و اثرها از بسیاری برداشتن بارهای سنگین و کیسه های غذا بود که شبها بر دوش مبارک خود به خانه های بیوه زنان و یتیمان و مسکینان میبرد. عین الحیوة صفحه 527 ، منتهی الآمال ( شیخ عباس قمی ره ) جلد 1 صفحه 344
حذیقة بن یمان گوید : دیدم پیغمبر (ص) دست حسین بن علی (ع) را گرفته و میفرماید : ای مردم این حسین بن علی است او را بشناسید ، بدانکه جانم به دست اوست او در بهشت است و دوستش در بهشت و دوست دوستش در بهشت. امالی شیخ صدوق صفحه 596 مجلس هشتادو هفتم
سماک از ام سلمه رضی الله عنهما روایت کند که گفت : روزی هم چنان که رسول خدا (ص) نشسته بود و حسین (ع) در دامانش بود ، به ناگاه اشک از دیدگانش سرازیر شد ، من عرض کردم : ای رسول خدا قربانت شوم چگونه است که می بینم شما را که اشک می ریزی ؟ فرمود : جبرئیل نزد من آمد و مرا به فرزندم حسین تسلیت گفت و به من خبر داد که گروهی از امت من او را می کشند ،
خداوند شفاعت مرا بهره ایشان نسازد. ارشاد شیخ مفید جلد 2 صفحه 133